יום שני, 22 באוגוסט 2011

למידה יעילה

למידה לעולם אינה דבר פשוט. כשאנו באים ללמוד נושא חדש, טכנולוגיה חדשה או כלי עבודה חדשים, אנו למעשה לוקחים סיכון - הסיכון שבשינוי. להצליח בלמידה פירושו לשנות משהו בחיים, לקבל נקודת מבט אחרת ובהתאם אליה לפתור בעיות.
אם למדתם רכיבה על אופניים, אולי תרצו להתחיל לרכב לעבודה במקום לקחת רכב. ייתכן ותתחילו לצאת לרכיבות שטח, או שתתחילו להתעניין בנושאים של איכות סביבה. אלה כולם דברים שניתן להגיע אליהם דרך מיומנות הרכיבה על אופניים. למעשה, לקחת ברצינות פרויקט לימודי פירושו לקחת ברצינות משימה שתשנה משהו בחיים שלנו.

האתגר הראשון והגדול ביותר ללמידה יעילה הינו אם כן להתגבר על ההתנגדות הטבעית לשינויים. בפעם הבאה שתגיעו ללמוד טכנולוגיה חדשה, נסו לאמץ את השינוי. אני הולך ללמוד Unix כדי לשנות את האופן שבו אני מתקשר עם המחשב. מכאן ההמשך להתקנת מערכת הפעלה חדשה, התקלות בקשיים, והתמודדות עמם הופכת טבעית בהרבה.
דוגמא נוספת, אני הולך ללמוד בניית אתרים כדי לבנות אתר מצליח לקבוצת הרכיבה שבה אני חבר.

כדי שזה יצליח, כמובן, זה חייב להיות אמיתי ולא תיאורטי בלבד. לומדים בניית אתרים ? תתחילו לבנות כבר מהיום הראשון אתר לקבוצת הרכיבה שלכם. לאט לאט שדרגו אותו עם ההתקדמות שלכם בחומר. נסו לחפש את החומר שתצטרכו כדי להתמודד עם אתגרי האתר.

מה שמפתיע כאן, הוא שההישג העיקרי הינו נטרול הפחד. לצערנו ההיפך גם מתקיים, כלומר ככל שנדחה את המשימה הפרקטית הרלוונטית, כך יקטן הסיכוי שהיא או הלמידה יתבצעו.